onsdag 18 februari 2015

Vi vill hjälpa plågade kor

Då var man på labbet igen😊

Jag älskar ost, fil, yoghurt och mjölk men jag känner mig inte bekväm med mjölkindustrin där kor lider. Pinsamt nog så kommer jag att fortsätta med min konsumtion men väljer oftare andra alternativ nu, havremjölk från Oatly är överst på listan och deras Barista i teet.👍

Det här känns dock väldigt ledsamt👎😕
Juverinflammation är ett vanligt och stort problem hos mjölkkor. Det kommer in sjukdomsbakterier i spenarna via smuts i båset och från ko till ko via mjölkningsutrustningen. Det gör ont, tar lång tid att bli av med om ens antibiotika fungerar. När en antibiotikabehandlad ko med smärta tömmer sitt juver på mjölk så   låter man ofta kalvarna få dricka denna mjölk då den inte får ges till människor och då det är kostsamt att inte ta till vara den. Blir inte kon frisk så avlivas den då pengar inte tjänas på dess mjölk, ineffektiv alltså.

Kristine från Belgien kom till vårt labb idag. Hon är forskare och expert på sjukdomsbakterierna som orsakar juverinflammation (mastitis). Hon hade sett våra framsteg på hästars sår med binas mjölksyrabakterier i Reuters film på nätet och ville gästforska.

I bagaget fanns 35 sjukdomsbakterier från stackars kor. Redan på måndag vet vi om mjölksyrabakterierna kan döda dem.

Om det går väl så blir det forskarsamarbeten med universitet i Belgien för att hjälpa lidande kor.

Hoppas hoppas😐

Honungsdoktorn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar