tisdag 15 maj 2012

Morfar äras med bakteries namn

I alla fall var det så han tyckte när jag frågade om jag fick döpa en av våra laktobaciller efter honom. Ali Kawaz från Bagdad, Irak är vår examensarbetare just nu. Han blev svensk medborgare för ett par veckor sedan efter 5 år i Sverige och nu bjöd han oss alla på fika. Han utbildar sig till biomedicinare vid Lunds Universitet. Först nu när han har 2 veckor kvar innan examen känner jag mig lugn. Allt började väldigt dåligt med att jag bestämde mig för att avskeda honom 2 veckor efter han börjat. Han fick dock en andra chans ca 2 sekunder innan jag skulle be honom gå för då uppdagades det att vissa saker faktiskt inte var hans fel. Problemet är att han verkligen aldrig förstod vad jag pratade om och alltså inte gjorde vad han skulle utan ofta tvärtom. 100% språkförbistring som faktiskt blivit bättre. Alis uppdrag; hjälpa oss beskriva våra 13 mjölksyrabakterier som nya arter. Idag, många dyra och tidsödande analyser senare står vi där snart att vi kan skicka in två vetenskapliga artiklar för publikation i sommar. Notan, ca 300.000 allt som allt. Det blir inte 13 men väl 10 och deras latinska namn kommer att som sig bör beskriva var de hittats som tex honungsbi, honung, honungsmage mm. En döps till Lactobacillus helsingborgensis efter löfte till Helsingborgs stad som stöttade vår forskning där. Två döps efter mitt och Alejandras efternamn som upptäckare vi är och så har vi förstås ärat biodlaren vars bi hjälpte oss att göra upptäckten, min egen biodlande morfar Tage Kimblad som började biodla 5 år innan andra världskriget startade och som fortfarande biodlar. Om allt går väl kommer en av våra nyttiga bakterier för alltid heta Lactobacillus kimbladii. Jodå, två ii stämmer för man måste ha latinskt avslut på namnet.


/Tobias


Published with Blogger-droid v2.0.4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar